З 20 по 24 жовтня делегація Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна взяла участь у тренінгу із застосування LOUIS Competence Framework (Learning Outcomes in Universities for Impact on Society) — сучасного інструменту формування результатів навчання, описів завдань і критеріїв оцінювання в університетських курсах.
Захід відбувся на базі Університету Ісландії (м. Рейк’явік, Ісландія) в межах діяльності Альянсу європейських університетів AURORA. Програма реалізовувалася у форматі BIPs (Blended-Intensive Programs) — короткострокової змішаної мобільності, що поєднує онлайн- і офлайн-навчання.
У складі делегації Каразінського університету була представлена кафедра соціології — участь у тренінгу взяла Ірина КУЗІНА, завідувачка кафедри соціології Навчально-наукового інституту соціології та медіакомунікацій.
Також до делегації увійшли: • Ірина ШТЕЙМІЛЛЕР — начальниця управління міжнародних відносин, доцентка кафедри економіки та менеджменту економічного факультету; • Наталія ЛЕОНОВА — доцентка кафедри неорганічної та аналітичної хімії ННІ хімії.
Тренінг об’єднав близько п’ятдесяти викладачів із університетів-партнерів Альянсу, які знайомилися з можливостями LOUIS Competence Framework та обговорювали шляхи її впровадження у навчальні курси задля посилення соціального впливу університетської освіти.
З 13 по 17 жовтня делегація Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна взяла участь у тренінгу з розроблення навчальних курсів та академічного матчмейкінгу, що проходив на базі Вільного університету Амстердама (Нідерланди) у межах діяльності Університетського альянсу Aurora.
Захід об’єднав близько ста викладачів із університетів-партнерів Альянсу, які спільно працювали над інноваційними підходами до навчання, викладання та міжнародної співпраці.
Кафедру соціології ННІ соціології та медіакомунікацій представила завідувачка кафедри Ірина КУЗІНА, яка до обговорення сучасних тенденцій у розробленні навчальних курсів, інтернаціоналізації освіти та розвитку міжуніверситетської співпраці в межах мережі Aurora.
До складу каразінської делегації також увійшли:
Ірина ШТЕЙМІЛЛЕР — начальниця управління міжнародних відносин, доцентка кафедри економіки та менеджменту;
Марина ВАСИЛЬЄВА — заступниця директора ННІ «Українська інженерно-педагогічна академія»;
Наталія ВІННИКОВА — завідувачка кафедри міжнародних відносин;
Ольга ВИГОВСЬКА — директорка ННІ «Академія вчительства»;
Анна ГРІНЧЕНКО — доцентка кафедри автоматизації, метрології та енергоефективних технологій ННІ «Українська інженерно-педагогічна академія».
Під час тренінгу учасники ознайомилися з провідними практиками інтернаціоналізації освіти, зокрема:
BIPs (Blended-Intensive Programs) — короткострокові змішані програми мобільності;
LOUIS Competence Framework (Learning Outcomes in Universities for Impact on Society) — рамка компетентностей для підвищення суспільного впливу університетів;
SEISMIC (Social Entrepreneurship and Innovation Scales to Measure Impact Competence) — інструменти оцінювання компетентностей у сфері соціального підприємництва та інновацій.
У межах Peace Education Hub представники Каразінського університету презентували власні навчальні курси, інтегровані до 30-кредитного ECTS-модуля з миробудування, та домовилися про залучення гостьових лекторів із університетів альянсу AURORA.
Окремим напрямом співпраці стало налагодження контактів з Інститутом миру Університету Парі-Ест Кретеї-Валь-де-Марн (Франція). Сторони домовилися про спільні заходи для студентів і викладачів, присвячені питанням миру та трансформації суспільств, що пережили або нині переживають війну.
Різноманіття наукового життя в Каразінському університеті та на соціологічному факультеті, зокрема, радує і вражає. Навіть не дивлячись на скрутні обставини, складності у проведенні емпіричних досліджень, брак фінансування, харківська та українська соціологія в цілому живе і працює.
Соціологічний факультет, кафедра соціології та Соціологічна асоціація України, а саме її Харківське, Одеське, Черкаське та Львівське відділення, 18 квітня 2025 року провели Всеукраїнський науково-практичний «круглий стіл» за результатами загальнонаціонального соціологічного дослідження «Старшокласник – 2024: життєві та освітньо-професійні плани старшокласників України в умовах війни».
«Круглий стіл» викликав неабиякий інтерес як вітчизняних науковців, так і українських старшокласників, в тому числі тих, хто був учасником зазначеного дослідження. Всього до роботи «круглого столу» долучились близько 140 осіб.
Учасників «круглого столу» привітав Президент Соціологічної асоціації України, академік НАН України, радник ректора Харківського національного університету імені
В.Н. Каразіна, професор кафедри прикладної соціології та соціальних комунікацій цього вишу Віль Бакіров, який зазначив, що цей захід є не тільки науковою подією, але й ще одним актом вшанування та поваги до нашої історії, до творців української соціології, адже він присвячений пам’яті засновниці Харківської соціологічної школи, фундаторки вітчизняної соціологічної науки та освіти, професорки Олени Олександрівни Якуби.
У своєму привітанні деканка соціологічного факультету ХНУ імені В.Н. Каразіна, членкиня Правління Соціологічної асоціації України, кандидатка соціологічних наук, доцентка Олена Мурадян підкреслила значущість соціологічних досліджень в умовах сучасного українського суспільства, розповіла про те, що на соціологічному факультеті здійснюється підготовка фахівців не тільки у сфері соціології, а й у таких галузях, як соціальна робота та журналістика.
Розпочинаючи засідання «круглого столу», віцепрезидентка Соціологічної асоціації України, голова Харківського відділення САУ, в.о. завідувачки кафедри соціології соціологічного факультету ХНУ імені В.Н. Каразіна, докторка соціологічних наук, професорка Людмила Сокурянська розповіла присутнім про можливості та обмеження проведення соціологічних досліджень в умовах воєнного стану, про авторів та учасників проєкту «Старшокласник – 2024: життєві та освітньо-професійні плани старшокласників України в умовах війни» , зазначила, що серед останніх були старшокласники Харкова, Одеси, Черкас та Львівської області (всього було опитано більше 2-х тисяч школярів).
В межах роботи «круглого столу» було проведено три панелі.
Спікерами першої панелі «Регіональні відмінності у повсякденних практиках та життєвих планах українських старшокласників в умовах воєнного стану» були доктор соціологічних наук, професор Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна Олександр Голіков, докторка філософських наук, професорка Черкаського державного технологічного університету Анжела Бойко, кандидатка соціологічних наук,доцентка Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка Богдана Гвоздецька та кандидатка соціологічних наук, доцентка Одеського національного університетуімені І.І. Мечникова Світлана Романенко. У своїх виступах вони акцентували увагу на деяких розбіжностях у ціннісному дискурсі, ієрархії ідентичностей, навчальних та дозвіллєвих практиках тощо старшокласників Харкова, Одеси, Черкас та Львівської області. Водночас всі доповідачі підкреслювали зростаючий рівень (у порівнянні з результатами аналогічного дослідження, проведеного у 2021 році) спільності позицій респондентів, які представляли різні регіони України (Схід, Південь, Центр та Захід), по більшості питань, сформульованих в інструментарії опитування 2024 року.
Всі спікери другої та третьої панелі «круглого столу» представляли соціологічний факультет Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна. Серед них були як доктори та кандидати соціологічних наук, так і аспіранти та студенти, що зайвий раз продемонструвало демократичність наукових заходів, що проводяться на факультеті.
У роботі другої панелі «Трансформація освітніх практик та планів українських старшокласників: від пандемії до повномасштабної війни» взяли участь : аспірант кафедри соціології Дмитро Сопільняк, який зосередив увагу на змінах, що відбуваються в соціальному порядку шкільної освіти в умовах війни; магістерка соціології Вікторія Бєляєва, яка розповіла про освітні плани та професійні уподобання сучасних українських старшокласників; студентка Дар’я Омельченко, яка проаналізувала форми та цілі використання цифрового контенту в навчальних практиках опитаних школярів; доцент кафедри соціології Роман Борисов, який зробив наголос на думку старшокласників щодо переваг та недоліків дистанційного навчання.
У межах третьої панелі «Освіта, сім’я, дозвілля, матеріальне благополуччя у ціннісному дискурсі українських старшокласників» обговорювались питання емоційно-психологічного стану підлітків в умовах війни, який, засновуючись на результатах дослідження, проаналізувала доцентка кафедри соціології Алла Ніколаєвська; сімейно-шлюбні та репродуктивні установки старшокласників представила доцентка кафедри соціології управління та соціальної роботи Світлана Вакуленко; про матеріальний стан та побутові умови опитаних розповів доцент кафедри соціології Олександр Зубарєв; на дозвіллєвіпрактикисучасних старшокласників акцентувала аспірантка кафедри соціології Софія Нолбат; про трансформацію ціннісних орієнтацій шкільної молоді в умовах російсько-української війни говорила професорка Людмила Сокурянська.
В обговоренні питань, які розглядались у рамках «круглого столу», взяли участь як науковці та студенти-соціологи, так і присутні на ньому старшокласники із різних міст та сіл України. І хоча замість запланованих двох годин «круглий стіл» тривав більше трьох, було неможливо обговорити всі проблеми, які, з одного боку, зумовили необхідність проведення дослідження «Старшокласник – 2024: життєві та освітньо-професійні плани старшокласників України в умовах війни», а з іншого, постали з огляду на його результати. Зважаючи на потребу в ознайомленні з даними цього дослідження більш широкої аудиторії, деканка соціологічного факультету Олена Мурадян запропонувала представити його результати в колективній монографії. Авторський колектив дослідження із задоволенням прийняв цю пропозицію. Сподіваємось, що ця монографія незабаром побачить світ.
Соціологічний факультет Харківського національного університету імені В.Н. Каразіна та Соціологічна асоціація України вдячні всім, хто доклав зусиль до організації, проведення та аналізу результатів зазначеного дослідження, а також усім, хто взяв участь у «круглому столі» «Українські старшокласники в умовах війни».
Цьогорічна конференція стала однією з наймасштабніших соціологічних подій 2024 року. Тематика конференції об’єднала провідних соціологів, дослідників із Харкова, Києва, Черкас, Львову, Житомира, Ужгороду, Кам’янського, Одеси, Канева, Дніпра, Дрогобича, Сміли, Кривого Рогу, Чернівців, Запоріжжя. Долучилися до участі в роботі секцій, дискусійної панелі, круглого столу колеги зі Словенії, Німеччини, Польщі, Фінляндії, Сполученого Королівства Великої Британії та Північної Ірландії.
Обговорювалися найактуальніші для українського суспільства теми. Цьому свідченням є різноманіття напрямів роботи секцій та сесій: “Соціологічні концептуалізації соціальної турбулентності”; “Місце і роль соціології в експоненційному суспільстві”; “Простори існування сучасного світу: від реального до віртуального”; “Українське суспільство у вимірі мілітарної культури: ретроспекція, інтроспекція, перспекція”; “Політичні процеси у (пост)політичних суспільствах, спільнотах та системах: українська специфіка в глобальних контекстах”; “Соціологічні виміри економічних практик в експоненційному соціумі”; “Молодь перед обличчям суспільства, суспільство в обличчі молоді”; “Камо грядеши, освіта? Специфіка виживання та розвитку освіти в сучасній Україні та світі”; “Сім’я та сімейні відносини під час війн та збройних конфліктів: дослідницькі акценти”; “Гендеровані практики, дискурси, структури; “Місцеві громади в нових соціальних умовах: ідентичність, згуртованість, соціальний капітал”; “Забезпечення життєдіяльності великого міста в умовах війни: стан, проблеми, емерджентні властивості капітал”.
Дискусійна панель була присвячена суб’єкту соціології, його місії в суспільстві: «Соціолог у полі соціальної турбулентності: виклики воєнного часу».
“Круглий стіл” став можливістю обговорити надзвичайно актуальну проблему, його темою була «Продовольча безпека і продовольча політика у прифронтовому місті: кейс Харкова».
Все це говорить про те, що соціологія має неабияку чарівну силу – збирати разом людей, які прагнуть зробити суспільство кращим
З 30 вересня до 4 жовтня 2024 року тривала робота Школи молодого соціолога “Український соціолог в Європі та Америці”. Цьогоріч Школа зібрала 11 майстрів/инь, 21 учасника/ицю та більш ніж 100 слухачів/ок. Перелік обговорюваних тем вражає та надихає кожного, хто захоплюється соціологією. Упродовж 5 осінніх днів майстри/ині поділилися цінним досвідом соціологічної діяльності в країнах ЄС та США.ОЛЕКСАНДРА ДЕЙНЕКО зосередила увагу на норвезькому досвіді використання дослідження як інструменту посилення демократії в суспільстві та можливості рецепції норвезького досвіду в Україні; ОЛЬГА ФІЛІППОВА розкрила особливості соціально-гуманітарних досліджень у Фінляндії; ОКСАНА ЛИЧКОВСЬКА розповіла про те, які методи використовуються для вивчення соціально-культурних феноменів, що набувають унікальності у французькому соціальному контексті; ВІРА КУТИРЬОВА виклала дані соціологічних досліджень проблем міграції та біженців у Словенії; АЛЛА МАРЧЕНКО розкрила основні тренди та виклики, що стоять перед соціологічною наукою в Ізраїлі; МАРІАННА КЛОЧКО підняла питання про науковість соціології з огляду на американський контекст; АННА МАРКОВСЬКА розповіла про пригодницьку кримінологію, способи дослідження злочинності та суспільства; ІЛЛЯ КОНОНОВ підняв питання внутрішніх конфліктів у сучасному канадському суспільстві; ЮЛІЯ СОРОКА розповіла про соціологію у Швейцарії; ОЛЬГА КУЦЕНКО основну увагу приділила навігації засобами міжнародних соціологічних асоціацій; АЛЕВТИНА ГУСЄВА висвітлила питання, як працюють та чим захоплюються «економічні» та «медичні» соціологи в Сполучних Штатах.Школа молодого соціолога-2024 залишила справді незабутні враження в усіх присутніх, а виступи майстрів/инь ще довго будуть згадуватися та дискутуватися у численних наукових публікаціях. Велика вдячність всім майстрам/иням, учасникам/ицям, слухачам/кам та всім, задіяним в організації та проведенні Школи! З нетерпінням чекатимемо на наступну зустріч!